האם השתלת שיניים היא הליך בטוח?

משום מה, מדי פעם רופאי שיניים נתקלים במטופלים שחוששים לגשת אל השתלת שיניים מתוך מחשבה שגויה שמדובר בהליך שטומן בתוכו איזשהו סיכון. ד”ר מאיר אבירם, רופא שיניים שהתמקצע בביצוע השתלות שיניים, מנסה להפיג את החששות.
“השתלת שיניים היא הליך צפוי ובטוח לחלוטין”, אומר ד”ר מאיר אבירם. “ברוב ההשתלות לא מתרחשים שום סיבוכים כלל. מרבית הסיבוכים אם בכלל, אינם חמורים”.

על אף זאת, ד”ר מאיר אבירם מציין ארבעה גורמים עיקריים שעלולים להגדיל את הסיכוי להתפתחות של סיבוכים:

עישון

העישון גורם להיצרות של כלי הדם באזור, מה שמעכב את תהליך ההחלמה והשיקום כולו. הדבר עלול להוביל לאובדן עצם או אפילו השתל עצמו. לכן, ההמלצה היא להפסיק לעשן לפני שניגשים לטיפול וגם אחרי ההשתלה.

דלדול עצם

אצל מטופלים שהולכים זמן רב ללא שיניים אנו רואים יותר ספיגה של העצם. דווקא מחלות כמו תופעה שנקראת בעולם הרפואה אוסטאופורוזיס, איננה מהווה סכנה לאובדן עצם. כאשר העצם עלולה להיות בכמות בלתי מספיקה או באיכות לוקה בחסר, יתכן ויהיה צורך בבניות עצם לפני ביצוע השתלים, מה שגורם לכך שצריך לחכות זמן נוסף לפני שניתן יהיה לבצע את השתלים.

נשיכה חזקה מדי

ישנם מקרים בהם זמן קצר לאחר הניתוח מטופל מפעיל יותר מדי כוח על השתלים. יתכן וקשה לו לאמוד את עוצמת הנשיכה המותרת, או שהוא נוטה לחרוק שיניים. פעולה כזו עלולה לגרום להתרופפות של השתל או אפילו ליציאתו.

היגיינת פה לקויה

כדי למנוע התפתחות של דלקת באזור השתל, יש להקפיד מאוד על היגיינת פה ובאופן כללי לדאוג לתחזוקה ראויה של השיניים. אלמנט זה חשוב במיוחד בתקופת התאחות העצם.

לסיכום, לדברי ד”ר מאיר אבירם, כל עוד אין אתם סובלים מאחת מהבעיות המתוארות לעיל, וכל עוד אתם מתחזקים בצורה טובה את השתלים שניתנו לכם, הסיכויים לסיבוכים ולסיכונים מהשתלת שיניים נמוכים מאד.