כיצד עישון משפיע על סיכויי הצלחת השתלת שיניים?

מחקרים הוכיחו כי אחוזי ההצלחה של תהליך השתלת שיניים עומד על 95 אחוזים. גם במקרים של השתלות שיניים שנחשבות כמורכבות יותר, אחוזי ההצלחה של התהליך נותרים גבוהים. על אף זאת, ישנם גורמים שעלולים לחבל בתהליך או לגרום לסיבוכים לאחר מכן. אחד מאותם גורמים הוא עישון.

“כאשר מדברים על המושג עישון סיגריות האסוציאציה הראשונה שעולה בדמיון שלנו היא של פגיעה במערכת הנשימה או אפילו סרטן”, אומר ד”ר מאיר אבירם. “אבל עישון פוגע גם בבריאות הפה והחניכיים ומקשה על הצלחת תהליכים כמו השתלת שיניים”. מחקרים מראים כי בקרב מטופלים מעשנים, אחוז הסיבוכים לאחר ההשתלה גבוה יותר.

הסיבה לכך שמעשנים נוטים לפתח סיבוכים לאחר השתלת שיניים קשורה לנזקים שהעישון גורם בחלל הפה:

  • היצרות של כלי דם – עשן הסיגריות מכיל מגוון של חומרים כימיים. חלקם גורמים לכיווץ של כלי הדם. תופעת התכווצות כלי הדם מובילה לפגיעה קשה ביכולת הריפוי של חלל הפה לאחר התערבות כירורגית. התאים האמורים לבנות עצם חדשה ולקלוט את השתלים, אינם מקבלים מספיק אבני בניה לעשות את עבודתם.
  • אובדן מסת עצם – למעשנים יש נטייה חזקה יותר לסבול מבעיות חניכיים שמצידם מובילים לאובדן מסת עצם. עם פחות עצם קשה יותר להחדיר שתלים.
  • פגיעה במערכת החיסון – כפי שצויין לעיל, העישון מביא לפגיעה באספקת הדם לחניכיים. התוצאה היא שגם לכדוריות הלבנות קשה להגיע אל אזור זה, מה שחושף אותו לפגיעה של חיידקים וזיהומים. בנוסף, גם ההחלמה ממחלות היא איטית יותר באופן משמעותי. בהתאם, סיכויי העמידה לאורך טווח של שתלים נמוכים יותר.
  • נזקים נוספים שעישון מסב הם היווצרות כתמים וריח רע מהפה.